logo
  1. برگزیده
موبایل و بازی

مشخصات فنی گوگل پیکسل ۶ و پیکسل ۶ پرو به بیرون درز کرد

منبع
مجله ديجي کالا
بروزرسانی

مجله ديجي کالا/ روز گذشته افشاگر معروف حوزه‌ي فناوري يعني جان پراسر طبق گفته‌هاي يک منبع بسيار قابل اعتماد، مشخصات فني کامل گوشي‌هاي سري پيکسل ۶ را با کاربران به اشتراک گذاشت.

مدت زمان زيادي است که شايعات پيرامون گوشي‌هاي جديد گوگل شنيده مي‌شوند. گوگل سال‌هاست که گوشي هوشمند توليد مي‌کند اما در تعداد بسيار کم، به گونه‌اي که هر سال شاهد يک يا نهايتا دو پرچم‌دار از اين شرکت هستيم و در بهترين حالت يک ميان‌رده هم بعد از آن‌ها در دسترس قرار مي‌گيرد. طبيعتا اين چيزي نيست که باعث شهرت گوگل در بين کاربران شود. البته اگر عملکرد گوگل در اين زمينه بي‌نقص بود، مي‌شد تا حدودي عرضه در تعداد کم و بازارهاي محدود را ناديده گرفت، مشکل اينجاست که عملکرد گوگل تا اينجاي کار نسبتا بد بوده و گوشي‌هايش با قيمت بالا و عملکرد نه چندان خوب به نسبت ساير گوشي‌هاي موجود از برندهاي مطرح بازار نظير سامسونگ و اپل عرضه مي‌شوند.

اما خب اينطور که به نظر مي‌رسد، شرکت آمريکايي که عمده‌ي تمرکز خود را روي اندرويد، سيستم‌عامل محبوب و مشهورش منعطف کرده، در نظر دارد بعد از سال‌ها عملکرد نه‌چندان خوب، بازار را با عرضه‌ي گوشي‌هاي سري پيکسل ۶ غافلگير کند. گوشي‌هايي که به احتمال بسيار فراوان در دو مدل استاندارد و پرو راهي بازار مي‌شوند و با توجه به رندرها، طراحي فوق‌العاده خاص و زيبايي هم دارند.

تا به اين لحظه در رابطه با گوشي‌هاي سري پيکسل ۶ شايعات و خبرهاي زيادي منتشر شده که از جمله اين موارد مي‌توان به استفاده از پردازنده‌ي سفارشي، طراحي زيبا و چشم‌نواز، رنگ‌بندي و مواردي از اين دست اشاره کرد. اما روز گذشته يکي از معروف‌ترين افشاگران حوزه‌ي فناوري يعني جان پراسر از طريق يک منبع که پراسر او را «بسيار قابل اعتماد» خطاب مي‌کند، توانست به اطلاعات کامل گوشي‌هاي جديد گوگل دسترسي داشته باشد و آن را با کاربران به اشتراک بگذارد. البته هيچ مدرک يا سندي در اختيار نداريم که ثابت کند گفته‌هاي اين منبع قابل اعتماد هستند اما خب وقتي افشاگري با اين سابقه‌ي درخشان پشت آن‌ها حضور دارد، مي‌توان تا حد زيادي به اين خبر اعتماد کرد.

تفاوت‌هاي سخت‌افزاري گوگل پيکسل ۶ و پيکسل ۶ پرو
همانطور که اشاره شد، گوگل اينبار قصد دارد پرچم‌دارهاي خود را با پسوند جديدي راهي بازار کند. پيش از اين مدل استاندارد به همين شکل و مدل بزرگ‌تر با پسوند XL به فروش مي‌رسيدند اما اينبار گوگل تصميم گرفت کمي مشابه برندهاي مشهور بازار عمل کرده و گوشي بزرگ‌تر خود را پيکسل ۶ پرو نام‌گذاري کند. بدين ترتيب بايد انتظار داشت مدل بزرگ‌تر علاوه بر نمايشگر بزرگ‌تر، در ساير بخش‌ها نيز به نسبت مدل استاندارد عملکرد بهتري داشته باشد.

با توجه به گفته‌ي جان پراسر، نمايشگر پيکسل ۶ پرو ۶٫۷۱ اينچي خواهد بود که به نسبت نمايشگر ۶٫۴ اينچي پيکسل ۶ به شکل محسوسي بزرگ‌تر است. از طرفي مدل پرو در ساير بخش‌ها نيز با اختلاف عملکرد بهتري دارد که از جمله اين موارد مي‌توان به لنز ۴۸ مگاپيکسلي تله‌فوتو، ۴ گيگابايت حافظه‌ي رم بيشتر (احتمالا ۸ در مقابل ۱۲)، باتري پرظرفيت‌تر، دوربين سلفي باکيفيت‌تر (اندکي) و به احتمال بسيار زياد، حافظه‌ي داخلي ۵۱۲ گيگابايتي در گران‌ترين مدل اشاره کرد. بدين ترتيب پيکسل ۶ پرو هم‌رده با بهترين‌هاي بازار قرار مي‌گيرد اما خب اينکه بخواهيم بگوييم از آن‌ها بهتر هم خواهد بود يا خير بايد در بخش‌هاي ديگر هم اين گوشي را بررسي کنيم.

پيکسل ۶ اما به نظر مي‌رسد به نسبت پرچم‌دار سال ۲۰۲۰ گوگل يعني پيکسل ۵ که در واقع يک ميان‌رده‌ي قدرتمند و باکيفيت به حساب مي‌آمد، پيشرفت بسيار خوبي خواهد داشت و در بخش‌هاي زيادي ارتقا را شاهد خواهيم بود. از جمله اين موارد مي‌توان به سنسور ۵۰ مگاپيکسلي اصلي و ۱۲ مگاپيکسلي فوق عريض، باتري ۴۶۱۴ ميلي‌آمپر ساعتي، ۸ گيگابايت حافظه‌ي رم (مشابه با پيکسل ۵) و ۱۲۸/۲۵۶ گيگابايت حافظه‌ي داخلي اشاره کرد. همچنين سيستم‌عامل پيش‌فرضي که در هر دو مدل نصب خواهد بود اندرويد ۱۲ است.

اينطور که به نظر مي‌رسد، در بخش دوربين، احتمالا پيکسل ۶ و پيکسل ۶ پرو از يک مجموعه دوربين اصلي و فوق عريض بهره مي‌برند با اين تفاوت که در مدل پرو، يک سنسور ۴۸ مگاپيکسلي تله‌فوتو را نيز شاهد خواهيم بود که گفته مي‌شود امکان بزرگ‌نمايي ۵ برابري اپتيکال را به نماينده‌ي گوگل مي‌دهد. علاوه بر اين‌ها، سنسور دوربين سلفي هم از ۸ مگاپيکسل در پيکسل ۶ به ۱۲ مگاپيکسل در مدل پرو ارتقا خواهد يافت.

باتري بکار رفته در مدل پيکسل ۶ پرو اما ۵۰۰۰ مگاپيکسلي خواهد بود که تفاوت چشمگيري با نمونه‌ي بکار رفته در مدل استاندارد ندارد اما خب به نظر مي‌رسد آنقدري کافي باشد که بتواند از پس اين گوشي با نمايشگر OLED و اندازه‌ي ۶٫۷۱ اينچ بر بيايد. البته اگر وضوح تصوير و رفرش‌ريت اعلام شده در رابطه با اين گوشي‌ها درست باشد. لازم به ذکر است باتري با چنين ظرفيتي در گوشي گلکسي S21 اولترا هم ديده مي‌شود که عملکرد بسيار خوبي هم دارد.


طبق خبرهاي منتشر شده، به نظر مي‌رسد نمايشگر مدل پرو مانند بسياري از پرچم‌دارهاي قدرتمند بازار از رفرش‌ريت ۱۲۰ هرتز برخوردار خواهد بود در حالي که اين ميزان در مدل استاندارد به ۹۰ هرتز کاهش خواهد داشت؛ يعني درست مانند آنچه که در پيکسل ۵ شاهد بوديم. اما خب اطلاعي از اين بابت که کيفيت نمايشگر اين گوشي‌ها چگونه خواهد بود نداريم ولي به نظر مي‌رسد در هر دوي آن‌ها وضوح نمايشگر به +FHD برسد و نه بيشتر. لازم به ذکر است نمايشگر مدل پرو اندکي به طرف گوشه‌ها خميده است در حالي که مدل استاندارد از لبه‌هاي تخت بهره مي‌برد که خب هر يک طرفدار و منتقد خاص خود را دارد.

پردازنده مرکزي
پردازنده تنها چيزي است که باعث مي‌شود بتوانيم تصميم بگيريم آيا پيکسل‌ها را مي‌توان با ساير گوشي‌هاي قدرتمند بازار مقايسه کرد يا خير. همانطور که در خبرهاي قبل هم آمده بود، پردازنده‌اي که گوگل قصد دارد براي دو محصول جديد خود در نظر بگيرد سفارشي است و با نام رمز Whitechapel شناخته مي‌شود.

طبق آنچه که مي‌دانيم، توان پردازشي اين پردازنده آنقدري زياد نيست که بخواهيم آن را رقيبي براي اسنپدراگون ۸۸۸ يا اگزينوس ۲۱۰۰ و A14 در نظر بگيريم، اما گفته مي‌شود مي‌تواند پيکسل‌ها را هم‌رده با محصولات مجهز به اسنپدراگون ۸۷۰ قرار دهد و اين يعني گوشي‌هاي مورد انتظار گوگل را بايد رقيبي جدي براي پرچم‌داران سال گذشته يا پرچم‌داران مقرون به صرفه‌ي امسال بدانيم.

با انتظاري که از گوگل در ساخت يک پردازنده‌ي اختصاصي داشتيم و با در نظر گرفتن اين موضوع که اين روزها، جهان با مشکل کمبود تراشه‌ي قدرتمند مواجه شده است و اين مشکل قرار نيست حتي طي يک سال آينده هم حل شود، بنابراين بهره‌مندي از پردازنده‌اي که هم‌رده با اسنپدراگون ۸۷۰ باشد مي‌تواند به صورت کلي نکته‌ي قابل قبولي باشد. چون حتي پرچم‌دارهاي مجهز به اسنپدراگون ۸۷۰ هم توان سخت‌افزاري بسيار بالايي دارند و در اجراي اپليکيشن‌ها يا بازي‌هاي پلي‌استور در بالاترين سرعت و کيفيت ممکن با مشکل مواجه نمي‌شوند.


البته به نظر مي‌رسد گوگل با اين گوشي‌هاي خود قصد دارد نماينده‌هاي جديد سامسونگ يعني سري گلکسي S21 را هدف قرار دهد که توانستند حسابي در بازار خوش بدرخشند. به همين خاطر بعيد به نظر مي‌رسد گوگل بتواند رقيبي جدي براي شرکت کره‌اي محسوب شود. حداقل در اين سري اين اتفاق نخواهد افتاد؛ چرا که سامسونگ حدودا ۲۰۰ دلار از قيمت محصولات خود کاهش داد و در عوض يک سري ويژگي‌ها نظير نمايشگر با کيفيت +QHD و لبه‌هاي خميده را از آن‌ها حذف کرد تا بدين ترتيب دو مدل استاندارد و پلاس از اين سري بسيار ارزش خريد بالايي داشته باشند.

گوگل شايد بتواند از لحاظ قدرت پردازشي خام، با اعمال يک سري بهينه‌سازي نرم‌افزاري (چون هم سازنده‌ي نرم‌افزار و هم سازنده‌ي سخت‌افزار خود گوگل است)، نماينده‌هاي سامسونگ را به چالش بکشد اما چيزي که گوگل بايد ابتدا با آن کنار بيايد، عرضه‌ي اين گوشي‌ها با قيمت نسبتا پايين است. چون يکبار سياست قيمت‌گذاري عجيب و غريب اين شرکت را هنگام عرضه‌ي گوشي‌هاي سري پيکسل ۴ شاهد بوديم و نتيجه هم چيزي جز شکست گوگل نبود.

هيچ ايده‌اي نداريم از اين بابت که يک گوشي ساخت گوگل با ۱۲ گيگابايت حافظه‌ي رم و ۵۱۲ گيگابايت حافظه‌ي داخلي تا چه اندازه مي‌تواند گران‌قيمت باشد. اما خب شايد از آن سو پشتيباني نرم‌افزاري گوگل از پرچم‌دارهايش بتواند تا حدودي قيمت بالاي گوشي‌هايش را توجيه کند که البته اين روزها سامسونگ و وان‌پلاس هم پرچم‌دارهاي خود را به مدت سه‌سال به‌روزرساني مي‌کنند. بنابراين گوگل بايد گوشي‌هايش را حدودا ۵ سال به سيستم‌عامل جديد به‌روزرساني کند که البته در اين رابطه خبري هم منتشر شده و به نظر مي‌رسد چنين تصميمي در برنامه‌هاي اين شرکت وجود دارد. حال بايد ديد آيا گوگل واقعا چنين کاري را انجام خواهد داد يا خير چون پيش از اين گوشي‌هاي سري پيکسل فقط سه‌سال به سيستم‌عامل جديد به‌روزرساني مي‌شدند.

با اين حال اگر ۵ سال، مدت زمان آپديت امنيتي هم باشد باز هم مناسب و رضايت‌بخش محسوب مي‌شود؛ آن هم براي شرکتي که پيش از اين بسيار تلاش کرده بود در اين بخش در حد و اندازه‌هاي اپلي ظاهر شود که آخرين بار، محصولي با عمر بيشتر از ۵ سال را در ليست پشتيباني از سيستم‌عامل iOS قرار داد. اما خب نه‌تنها اين اتفاق رخ نداد بلکه گوگل از شرکتي نظير سامسونگ نيز عقب ماند. به هر حال اميدواريم گوگل متوجه اين موضوع باشد که براي جلب رضايت کاربران، تلفيقي از عملکرد خوب در بخش نرم‌افزار و سخت‌افزار و قيمت مي‌تواند موثر واقع شود و ضعف حتي در يکي از اين بخش‌ها مي‌تواند در بازار پررقابت اين روزها باعث شکست شود.

متاسفانه نمي‌دانيم گوگل دقيقا در چه تاريخي از پرچم‌داران سري پيکسل ۶ رونمايي مي‌کند اما خب گفته مي‌شود يک روزي از ماه اکتبر امسال (مهر – آبان ۱۴۰۰) بايد شاهد رونمايي از اين گوشي‌ها باشيم. البته اين تاريخ هم ممکن است طي روزها، هفته‌ها يا ماه‌هاي آينده با تغيير مواجه شود، بنابراين فعلا تمام خبرهاي پيرامون اين موضوع را در حد يک شايعه بدانيد.

در کانال آي‌تي و ™CanaleIT هم کلي عکس و ويدئوي دسته اول و جذاب داريم

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره