نماد آخرین خبر

بومی‌سازی کیت‌های تشخیص عوامل آلوده‌کننده آب در مشهد

منبع
ايرنا
بروزرسانی
بومی‌سازی کیت‌های تشخیص عوامل آلوده‌کننده آب در مشهد

ایرنا/ مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی گفت: ساخت کیت‌های تشخیصی میکروارگانیسم‌های قابل انتقال از طریق آب به انسان با استفاده از روش آزمون‌های مولکولی (PCR) در این شرکت بومی‌سازی شد.

حسین امامی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی اظهار کرد: این میکروارگانیسم ها مولد بیماری‌هایی نظیر هپاتیت A، وبا، اسهال‌های خونی باکتریایی و آمیبی و عامل تهدید سلامت انسان هستند که در عملیات بیوتروریستی برای آلوده‌سازی آب نیز به کار گرفته می‌شوند.
وی اضافه کرد: مسوولیت بخش کنترل کیفی و به طور خاص آزمایشگاه های کنترل کیفی شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی، تشخیص به موقع و سریع آلایندگی و جلوگیری از انتشار و رفع آلودگی های آب است.
مدیرعامل شرکت آبفا خراسان رضوی با اشاره به تاسیس آزمایشگاه های کنترل کیفی در شرکت های آبفا افزود: در بیشتر این مراکز با استفاده از تکنیک های مبتنی بر کشت میکروب، امکان تشخیص تعداد محدودی از میکروارگانیسم ها در بازه زمانی ۴۸ تا ۷۲ ساعت وجود دارد.
وی ادامه داد: در آزمایشگاه مولکولی شرکت آبفا خراسان رضوی ضمن دست یابی به قدرت تشخیص نامحدود از نظر نوع و گونه های آلوده کننده آب اعم از باکتری یا ویروس، زمان تشخیص کاهش و دقت نیز تا ۱۰۰ درصد قابل افزایش است، به گونه ای که در صورت تحویل نمونه آلوده می توان قبل از مصرف و در بازه زمانی چهار ساعته نوع آلودگی را تعیین کرد.
امامی گفت: همچنین میکروارگانیسم های مختلفی در خانواده‌های مشابه دسته بندی و برای هر یک، کیت تشخیصی تهیه شده و دانش طراحی و ساخت کیت‌ها در آبفا خراسان رضوی بومی سازی شده و به لحاظ صحت و دقت مورد ارزیابی کیفی قرار گرفته است.
وی افزود: فرآیند ردیابی، تشخیص و پیشگیری در این روش در مقایسه با روش های سنتی قبلی از سطح علمی بسیار بالاتری برخوردار است.

آخرین خبر خراسان رضوی در اینستاگرام :
https://www.instagram.com/khorasan_today
آخرین خبر خراسان رضوی در تلگرام :
https://t.me/Toos_today