نماد آخرین خبر

شیوع «سفیدک دروغین» در مزارع سیب‌زمینی استان اردبیل

منبع
ايرنا
بروزرسانی
شیوع «سفیدک دروغین» در مزارع سیب‌زمینی استان اردبیل

ایرنا/ بیماری قارچی سفیدک دروغین در اغلب مزارع سیب‌زمینی استان اردبیل شیوع یافته و به همین علت سازمان جهاد کشاورزی این استان با صدور اطلاعیه‌ای خواستار اقدامات پیشگیرانه و کنترلی کشاورزان در این زمینه شده است.

با وجود هشدارهای قبلی و اقدامات پیشگیرانه و کنترلی سیب‌زمینی کاران استان اردبیل، با علت بارندگی روزهای اخیر و تداوم شرایط ابرناکی و رطوبت در مزارع سیب‌زمینی و مساعد بودن شرایط آب و هوایی برای گسترش بیماری سفیدک دروغین سیب‌زمینی، علایم این بیماری قارچی در اغلب مزارع سیب‌زمینی استان مشاهده شده است.
جهاد کشاورزی استان اردبیل در اطلاعیه‌ای از کشاورزان خواست تا مزارع خود را به صورت روزانه بازدید کرده و با مراجعه به مراکز خدمات و مدیریت جهاد کشاورزی تابعه و مشاوره با کارشناسان مربوطه نسبت به سمپاشی مزارع خود با یکی از سموم قارچ‌کش توصیه شده، اقدام کنند.
سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در این اطلاعیه از سیب‌زمینی‌کاران استان خواست تا نسبت به سمپاشی مزارع خود با یکی از سموم قارچ‌کش رزالاکسیل ۷۲ درصد به مقدار سه کیلوگرم در هکتار، اکروبات ام زد ۶۹ درصد به مقدار ۲ کیلوگرم در هکتار، اکویشن پرو ۵۲.۵ درصد به مقدار ۴۰۰ گرم در هکتار، پروکسانیل ۴۵ درصد به مقدار ۲.۵ لیتر در هکتار، اینفینیتو ۶۸.۷۵ درصد به مقدار ۱.۵ لیتر در هکتار، رانمن ۴۰ درصد به مقدار ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلی لیتر در هکتار و اروگو ۵۲ درصد با غلظت هفت دهم لیتر در هر هکتار اقدام کنند.
سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل همچنین در اطلاعیه خود از سیب‌زمینی‌کاران خواسته است که در صورت تداوم بارندگی‌ها و مساعد بودن شرایط اقلیمی برای شیوع و طغیان این بیماری، سمپاشی خود را طبق نظر کارشناسان جهاد کشاورزی تکرار کنند.
علاوه بر این سازمان جهاد کشاورزی در ایام اخیر با اعزام کارشناسان و ناظران به روستاهای محل کاشت سیب‌زمینی، دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی و ترویجی اصول مدیریت بیماری سفیدک دروغین سیب‌زمینی برگزار کرده است.

آخرین خبر اردبیل در اینستاگرام :
https://instagram.com/ardabil__today