نماد آخرین خبر

گوگل سایدلود اپلیکیشن‌های اندروید را پیچیده‌تر می‌کند

منبع
زوميت
بروزرسانی
گوگل سایدلود اپلیکیشن‌های اندروید را پیچیده‌تر می‌کند

زومیت/ گوگل با تغییرات جدید خود برای نصب برنامه‌ها خارج از گوگل پلی، این فرایند را برای برخی کاربران پیچیده‌تر می‌کند.
 
در سال‌های اخیر، در تلاش بوده است تا حجم فایل‌های نصبی اپلیکیشن‌های اندروید را کمتر کند. در‌نتیجه‌ی این تغییرات گوگل، فرایند نصب اپلیکیشن‌های اندروید در خارج از فروشگاه رسمی گوگل، کمی پیچیده‌تر شده است.

به‌گزارش 9to5google، گوگل در کنفرانس توسعه‌دهندگان خود در سال ۲۰۱۸ فرمت جدیدی به نام Android App Bundle یا به‌اختصار (AAB) را معرفی کرد و از آن به‌عنوان فرمت پیش‌فرض برنامه‌های جدید ساخته‌شده برای اندروید از سال ۲۰۲۱ نام برد.

توسعه‌دهندگان برنامه‌های خود را براساس باندل جدید گوگل، یعنی AAB می‌سازند که حاوی فایل‌های مختلف برای اندازه‌های مختلف صفحه‌نمایش، زبان‌ها، معماری‌های مختلف CPU و نسخه‌های مختلف اندروید است. درمقابل، گوگل پلی به‌جای دانلود کامل بسته‌ها، تنها بخش‌هایی را دانلود می‌کند که برای اجرای بهترین عملکرد آن اپلیکیشن در دستگاه مدنظر نیاز است و فضای ذخیره‌سازی را حفظ می‌کند. مهم‌تر از همه، گوگل پلی پس از آپلود AAB‌، همه این مراحل را به‌طور خودکار مدیریت می‌کند.

در‌حالی‌که بیشتر برنامه‌ها به روشی بهینه به دستگاه‌های مدنظر تحویل داده می‌شدند، گوگل پلی می‌توانست فایل‌های APK را از فایل‌های AAB با اندازه‌ی کامل ایجاد کند. این فایل‌ها برای اشتراک‌گذاری برنامه‌ها با دیگران، هم به‌صورت محلی و هم از‌طریق سرویس‌هایی مانند APKMirror راحت بودند؛ اما آرتم روساکوسکی از APKMirror گفت: «گوگل به‌طور ناگهانی تولید APKهای حجیم برای بسیاری از برنامه‌ها را متوقف کرد و از‌این‌پس فقط بسته‌های مختلف فایل‌های نصبی اندروید دردسترس خواهند بود.»

گوگل درباره‌ی APKهای حجیم می‌گوید: «می‌توانید چندین APK را برای پیکربندی هر دستگاه در یک نسخه بسازید. وقتی می‌خواهید برنامه‌ی خود را برای اندازه‌های مختلف صفحه‌نمایش و معماری‌ پردازنده‌های مختلف بهینه‌سازی کنید، برای هر نسخه می‌توانید صدها APK بسازید. این مشکلی بزرگ است؛ چراکه اکثر توسعه‌دهندگان این کار را انجام نمی‌دهند. بسیاری فقط همه‌چیز را در یک APK حجیم قرار می‌دهند و کاربران در‌نهایت با محتوای تکراری و استفاده‌نشده در دستگاه خود مواجه می‌شوند.»

برای کسانی که برنامه‌های خود را فقط از گوگل پلی دانلود می‌کنند، فرقی نخواهد کرد و حتی حجم کمتری برای دانلود و نصب به‌روزرسانی‌های مختلف اپلیکیشن‌های خود صرف می‌کنند. بااین‌حال، برای کسانی که قصد دارند اپلیکیشن را به‌صورت سایدلود (خارج از گوگل پلی) دانلود کنند، به ابزارهای دیگر مثل APKMirror Installer، Split APKs Installer (SAI) و ADB نیز نیاز خواهند داشت.

در عمل باندل جدید گوگل باعث ایجاد یک مرحله‌ی اضافی برای نصب برنامه‌های خارج از گوگل پلی شده است و این برای برخی از توسعه‌دهندگان و کاربرانی که اکثر اپلیکیشن‌های خود را به‌صورت سایلود دانلود می‌کنند، دردسری جدید است.

در کانال آی‌تی و ™CanaleIT هم کلی عکس و ویدئوی دسته اول و جذاب داریم

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر