نماد آخرین خبر

باگ ویندوز عملکرد پردازنده های سری ۹۰۰۰ AMD را کاهش می دهد

منبع
زومجي
بروزرسانی
باگ ویندوز عملکرد پردازنده های سری ۹۰۰۰ AMD را کاهش می دهد

زومجی/ ویندوز ۱۱ عملکرد پردازنده‌های جدید AMD را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این شرکت اعلام کرد این مشکل با یک به‌روزرسانی ویندوز برطرف می‌شود.
   
عملکرد پردازنده‌های AMD Ryzen 9000 نظر منتقدان را جلب نکرد. به نظر می‌رسد که بنچمارک‌هایی که توسط AMD ارائه شده بود، در تست‌های مستقل تکرار نمی‌شود. با اینکه عملکرد این پردازنده‌ها براساس تنظیمات سیستم و تفاوت‌های موجود در نرم‌افزارها و بازی‌ها متفاوت است اما به وضوح مشکلی در برخی از داده‌های قبلا منتشر شده وجود دارد.

تیم HardwareUnboxed چندین بار این پردازنده‌ها را بررسی کرد تا مطمئن شود که داده‌هایشان دقیق است. اگرچه AMD در گفت‌وگو با رسانه‌ها تایید کرده که تست‌هایشان دقیق بوده اما آن‌ها انتظار افزایش عملکرد بیشتری به‌ویژه در بخش گیمینگ داشتند. پس از انتشار این بررسی‌ها، تبادل اطلاعات بین تیم HardwareUnboxed و AMD یک مشکل عجیب را آشکار کرد.

مشخص شد که عملکرد گیمینگ AMD، به‌ویژه برای پردازنده‌های مبتنی‌بر معماری Zen5، ممکن است تحت تاثیر سطح دسترسی حساب کاربری سیستم قرار گیرد. گفته شده که اگر حساب کاربر دارای دسترسی کافی نباشد، عملکرد بازی ممکن است کاهش یابد و به‌طور شگفت‌آوری این مشکل حتی می‌تواند بر حساب‌های داخلی (Local) مدیر سیستم نیز تاثیر بگذارد. AMD توضیح داد که بهترین عملکرد بازی را می‌توان با استفاده از یک حساب مدیر مخفی با دسترسی بالاتر به‌دست آورد.

همان‌طور که در بررسی جدید تیم HWU نشان داده شده، واقعا پس از استفاده از یک حساب کاربری جدید، افزایش عملکرد مشاهده می‌شود و به نظر می‌رسد که Ryzen 7 9700X بیشتر از پردازنده Ryzen 7 7700X تحت تاثیر این موضوع قرار گرفته است. در حال حاضر مشخص نیست که این مشکل ناشی از یک باگ در ویندوز ۱۱ است یا اینکه AMD سایر سناریوها را قبل از عرضه آزمایش نکرده است. همچنین گفته شده که این باگ بر عملکرد بخش بهره‌وری (رندرینگ) تاثیری ندارد و فقط بخش گیمینگ را تحت تاثیر قرار می‌دهد.



در ۱۳ بازی که با کارت گرافیک RTX 4090 و در وضوح 1080p در آن‌ها این تست‌ها انجام شده، تیم هاردور آنباکس متوجه یک افزایش ۳/۸ درصدی در عملکرد پردازنده Ryzen 9 9700X پس از استفاده از یک حساب کاربری جدید شده است. برای مقایسه، پردازنده Ryzen 7 7700X که مبتنی بر معماری Zen 4 است، با همین کار شاهد افزایش ۲/۶ درصدی در عملکرد خود بوده است.

طبق گفته آندریاس شیلینگ از تیم HardwareLuxx، شرکت AMD همچنین به بررسی‌کنندگان توصیه کرده است که درایورهای پردازنده را نصب یا دوباره نصب کنند تا از صحیح بودن تنظیمات هنگام تعویض پردازنده اطمینان حاصل کنند. درواقع حالت ایده‌آل این است که بررسی‌کنندگان یک بار از اول ویندوز را نصب کنند. شرکت AMD در پیامی که به بررسی‌کنندگان فرستاده، گفته است:

«متاسفانه گاهی اوقات ویندوز تنظیمات صحیح را پس از تعویض پردازنده اعمال نمی‌کند. شما می‌توانید به‌عنوان یک راهکار، درایور پردازنده AMD را حذف کرده و سپس دوباره نصب کنید اما بهترین حالت، نصب مجدد ویندوز است. لطفا مطمئن شوید که سیستم را ریستارت کرده و منتظر بمانید تا سیستم در حالت بیکار قرار گیرد تا تنظیمات تکمیل شود. برای بررسی‌ها به‌شدت توصیه می‌کنیم یک نصب تمیز از ویندوز انجام دهید تا از صحیح بودن تنظیمات آن مطمئن شوید. برای صرفه‌جویی در زمان، بهتر است یک SSD یا Image جداگانه برای پردازنده‌های 9950X/9900X و 9700X/9600X داشته باشید تا هر بار که بین تنظیمات CCD تک‌کاناله و دوکاناله سوئیچ می‌کنید، مجبور نباشید ویندوز را مجددا نصب کنید. ما توصیه می‌کنیم از بازی Cyberpunk به‌عنوان تست سلامت استفاده کنید. با استفاده از کارت گرافیک 4090، باید حدود ۲۱۰ فریم بر ثانیه با پردازنده 9950X و حدود ۲۰۰ فریم بر ثانیه با پردازنده 9900X دریافت کنید.»

AMD در گفت‌وگو با رسانه HWU تایید کرده که این مشکل با یک به‌روزرسانی ویندوز در آینده برطرف می‌شود اما هنوز زمان دقیقی برای انتشار این بسته به‌روزرسانی اعلام نشده است.

در کانال آی‌تی و ™CanaleIT هم کلی عکس و ویدئوی دسته اول و جذاب داریم

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره