نماد آخرین خبر

۳ ماه از مهلت اجرای دستورالعمل حریم خصوصی می‌گذرد اما مرکز ملی فضای مجازی پاسخگو نیست

منبع
ديجياتو
بروزرسانی
۳ ماه از مهلت اجرای دستورالعمل حریم خصوصی می‌گذرد اما مرکز ملی فضای مجازی پاسخگو نیست

دیجیاتو/ دستورالعمل حفاظت از حریم خصوصی برای چه تصویب شد؟

مرکز ملی فضای مجازی، ۲۷ دی‌ماه ۱۴۰۲، دستورالعمل حفاظت از حریم خصوصی کاربران را ابلاغ کرد. در نسخه اولیه این دستورالعمل، قرار بر این بود که احکام مصوب طی دو ماه پس از ابلاغ اجرا شوند اما در اصلاحیه بعدی، فرصت دوماهه به چهار ماه افزایش یافت.

مهلت چهارماهه این دستورالعمل ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ به پایان می‌رسید. حوالی همین تاریخ بود که دیجیاتو در تماس با سخنگوی مرکز ملی فضای مجازی، «حسین دلیریان»، پیگیر اجرای این دستورالعمل شد اما او اعلام کرد منظور از این فرصت چهار ماه کاری است، هرچند چنین مسئله‌ای در هیچ بخشی از این مصوبه دیده نمی‌شود.

پس‌ازاین، خبرنگار دیجیاتو از ۸ مرداد تا ۱۴ مرداد، برای دریافت پاسخ رسمی با کارشناس روابط‌عمومی مرکز ملی فضای مجازی در ارتباط بود اما درنهایت باوجود قول پیگیری موضوع، تلاش‌های دیجیاتو برای دریافت پاسخ بی‌نتیجه ماند.

این دستورالعمل که اندکی پس از هک داده‌های اسنپ‌فود و تپسی تصویب شد، دارندگان داده را ملزم می‌کند داده‌های کاربران را رمزنگاری کنند. همچنین به کاربر اختیار می‌دهد، تمام یا بخشی از داده‌هایش را که در اختیار پلتفرم گذاشته، حذف کند.

باوجود گذشت چندین ماه از زمان اجرای قانونی این دستورالعمل، به نظر می‌رسد مرکز ملی فضای مجازی تصمیمی برای اجرای آن ندارد و خودش را نیز در قبال آن ملزم به پاسخگویی نمی‌داند.

در کانال آی‌تی و ™CanaleIT هم کلی عکس و ویدئوی دسته اول و جذاب داریم